Een gezond ontbijt in de ochtend is ontzettend belangrijk als je gezond wilt blijven maar ook in shape wilt blijven. Sterker nog, het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, aangezien je met een stevig ontbijt je stofwisseling en je spijsvertering optimaal stimuleert. Een verantwoord ontbijt zorgt ervoor dat je lichaam in de ochtend meteen in de actie schiet met het verbranden van vet, maar zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je minder cravings krijgt. Je voelt je door de inname van voldoende calorieën namelijk sneller verzadigd, en ook voor een langere tijd. Sla daarom nooit een ontbijt over! Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat mensen die het ontbijt overslaan gedurende de dag meer eten en snacken. Dat is natuurlijk geen goed idee als je er een verantwoordelijke lifestyle op wilt nahouden, of wilt afvallen.

Het is overigens wel belangrijk met wat je ontbijt. Een belangrijke tip is: start je ochtend met het drinken van 2 glazen water. Dit werkt zuiverend en je krijgt hierdoor minder hongergevoel Verder heeft water een reinigende werking, iets wat zeer belangrijk is vooral in de ochtend, aangezien je in de nacht het meeste afvalstoffen verliest. Voor het kiezen van bewuste voeding is het starten met het eten van eiwitten een aanrader. Een dieet met veel eiwitten is goed voor het afvallen. Maar eiwitten zijn sowieso een belangrijk onderdeel van goede voeding. Zo verhoogd eiwit je weerstand. Ze geven je ook een verzadigd gevoel. Verder zorgen eiwitten ervoor dat je hersenen goede neurotransmitters aanmaken, die jouw lichaam van broodnodige energie voorzien en bovendien stress verminderen. Is afvallen niet je prioriteit maar bijvoorbeeld wel een gezond voedingspatroon nastreven? Vul je ontbijt dan altijd aan met goede koolhydraten. Voorbeelden van goede koolhydraten zijn bijvoorbeeld lijnzaad, rood fruit, havermout, quinoa en amarant. Kijk overigens wel uit met bepaalde yoghurt soorten. Steeds meer onderzoeken tonen namelijk aan dat zuivel slecht voor je is. Het schijnt slecht te zijn voor je spijsvertering en wordt in verband gebracht met acne, eczeem, darmproblemen en hoofdpijn. Heb je deze klachten? Stop dan met zuivel en kijk hoe je je voelt, je hebt dan waarschijnlijk een lactose intolerantie. Om toch aan voldoende calcium te komen is het advies om geiten-, schapen- of kokos yoghurt te eten, hier zit aanzienlijk minder lactose in. Kies bij voorkeur wel voor een variant zonder suiker, want suiker is helemaal niet zo gezond voor je.

De meeste mensen drinken een kopje koffie bij het ontbijt. Of dit gezond is daarover zijn de meningen verdeeld. Echter is 1 kopje koffie helemaal niet erg, sterker nog, in sommige gevallen is het zelfs gezond!Koffie bevat namelijk essentiële voedingstoffen zoals magnesium, kalium en vitamine B. Drink echter wel maximaal 2 koppen per dag, want er zit ook cafeïne in koffie. Als je daar teveel van krijgt kun je slaapproblemen hebben, hartkloppingen krijgen, hoge bloedruk en stress hormonen aanmaken. Sommige mensen krijgen ook een onrustig of gejaagd gevoel van cafeïne.

Heb je helemaal geen zin in de ochtend om te ontbijten met eitjes, yoghurt of fruit en krijg je zelfs met moeite iets binnen? Het drinken van een eiwitshake is dan echt een aanrader om gezond te ontbijten. Probeer wel altijd te kiezen voor een eiwitshake welke geen gluten of lactose bevat, en al zeker geen suiker of chemische zoetstof. De 100 procent natuurlijke eiwitshake van Mr and Mrs Green is daarom een aanrader.

Deze shake bevat weinig calorieën, maar door het hoge eiwit percentage hou je lang een verzadigd gevoel. Combineer de shake wel met amandelmelk, rood fruit, banaan, lijnzaad en mix het met ijsklontjes, en het nuttigen van een ontbijt zal je niet meer tegenstaan door deze heerlijke combinatie!