De algemene richtlijn is 5 tot 6 eetmomenten per dag om je bloedsuikerspiegel in balans te houden. Echter hebben die 5 tot 6 eetmomenten niet alleen invloed, maar ook WAT je op die momenten eet of drinkt. Daarnaast zijn er ontzettend veel professionals op het gebied van gezondheid, die elk hun mening hebben.

Jij bent uniek
Niet alle adviezen werken voor iedereen hetzelfde. We hebben allemaal onze eigen wensen, gewoonten en leefomstandigheden, waardoor er niet één voedingspatroon is dat voor iedereen werkt.

Op automatische piloot

We zijn gewend aan het eten van tussendoortjes. We eten niet alleen ontbijt, lunch en een avondmaaltijd. Het is verstandiger om te eten wanneer je trek hebt. Je lichaam kan namelijk heel goed zelf aangeven wanneer je behoefte hebt aan eten. Door automatisch op een bepaald tijdstip te gaan eten, voel je de prikkels van je lichaam steeds minder aan. Als je constant iets blijft eten zal je lichaam niet snel eigen vetweefsel gaan verteren. Bij afvallen is dit juist heel belangrijk! Tijdens de hoofdmaaltijden is het belangrijk dat je voedzaam en voldoende eet om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Een nadeel van deze methode is dat je kans hebt dat je door het uitstellen van het tussendoortje lekkere trek krijgt. Hoe moet je goed voor waken! Pak liever een gezonde snack.

Tussendoortjes zijn zo gek nog niet

Een alternatief is om naast de hoofdmaaltijden twee of drie keer per dag een tussendoortje te nemen. Dit werkt goed bij mensen die snel lekkere trek krijgen. Ook voor mensen met darmklachten werkt deze methode goed. Een nadeel aan deze methode is dat tussendoortjes die je gemakkelijk mee kunt nemen vaak niet de meest gezonde zijn. Wil je deze methode echt goed doen, dan zal je goed moeten voorbereiden wat je mee neemt.

Wat nu?

Er is geen goede en foute methode wat betreft eetmomenten op een dag. Het is aan te raden om uit te testen wat voor jou het beste werkt.