Herken je dat.. een opgeblazen buik kan zo erg in de weg zitten dat je geen energie en puf meer hebt om van de bank of te komen. Gelukkig zijn er tips en trucs waar jij rekening mee kan houden en het opgeblazen gevoel kan voorkomen. Een opgeblazen gevoel of buik heeft helemaal niks te maken met een paar kilo’s te veel aan gewicht. Wat moet je doen om dit te voorkomen? Wij hebben 5 tips voor je op een rij gezet.

  1. Start je dag goed Misschien heb je hier ’s ochtends vroeg nog geen behoefte aan, maar een glas warm water (eventueel met een citroentje voor extra smaak) kan echt wonderen doen. Het zorgt er voor dat je buik niet zo onrustig is. Voor de echte fans: een klein beetje kaneel maakt het extra effectief.
  2. Vezels, vezels, vezels Voor een goede darmwerking is het belangrijk dat je voldoende vezels inneemt. Vezels zitten in fruit, groenten, noten en zaden en volkoren graanproducten. Let op dat je wel voldoende water drinkt. Vezels zuigen zich namelijk vol met vocht.
  3. Neem niet te veel suikers Te veel suikers zijn nooit goed, maar dat geldt ook voor toegevoegde suikers. Suikers kunnen niet alleen zorgen voor stemmingswisselingen maar inderdaad ook voor een opgeblazen gevoel.
  4. Zorg voor voldoende relaxmomenten Langdurige stress kan voor een negatieve invloed zorgen op de darmwerking. Zorg daarom dagelijks voor voldoende relaxmomenten.
  5. Kauw langzaam Probeer tijdens de maaltijd niet als een gek je eten zo snel mogelijk naar binnen te werken, maar kauw langzaam en geniet van je maaltijd. Als je snel eet, slik je tegelijkertijd meer lucht in. Dit zorgt voor een opgeblazen gevoel. Kauwgom zorgt voor, helaas maar waar, hetzelfde effect.